הִלְכוֹת תְּפִלָּה הֲלָכָה א:
בַּקַּיִץ אוֹמְרִים מוֹרִיד הַטָּל וּבַחֹרֶף מוֹרִיד הַגָּשֶׁם, וְאִם לֹא אָמַר גֶּשֶׁם, מַחֲזִירִין אוֹתוֹ. וּבְטָל אֵין מַחֲזִירִין אוֹתוֹ.
כִּי טַל וְגֶשֶׁם נַעֲשִׂין עַל-יְדֵי לִמּוּד הַתּוֹרָה, בִּבְחִינַת יַעֲרֹף כַּמָּטָר לִקְחִי תִּזַּל כַּטַּל אִמְרָתִי (דְּבָרִים לב). וְהָעִקָּר תָּלוּי בְּהַתְּפִלָּה, כִּי כָּל לִמּוּד הַתּוֹרָה תָּלוּי בְּהַתְּפִלָּה, כְּמוֹ שֶׁאָמַר רַבֵּנוּ (סִימָן ח) בִּבְחִינַת וּמַעְיָן מִבֵּית ה' יֵצֵא (יוֹאֵל ד), עַיֵּן שָׁם. וְזֶה יַעֲרֹף כַּמָּטָר וְכוּ', כִּי שֵׁם ה' אֶקְרָא, הַיְנוּ בְּחִינַת תְּפִלָּה, שֶׁעַל-יְדֵי זֶה זוֹכִין לְשֵׂכֶל לִלְמֹד תּוֹרָה, שֶׁעַל-יְדֵי זֶה נַעֲשֶׂה טַל וּמָטָר כַּנַּ"ל.
כִּי אִיתָא בְּדִבְרֵי רַבֵּנוּ (בְּסִימָן קנט) שֶׁעַל-יְדֵי לִמּוּד הַתּוֹרָה אֲזַי כְּשֶׁזּוֹכֶה שֶׁתּוֹרָתוֹ עוֹלָה לְהַשְּׁכִינָה נַעֲשֶׂה מִזֶּה שֶׁפַע רוּחָנִיּוּת וְשֶׁפַע גַּשְׁמִיּוּת וְזֶה יָמִין וּשְׂמֹאל שֶׁיֵּשׁ בְּהַתּוֹרָה, עַיֵּן שָׁם. אֲבָל מִי שֶׁאֵין תּוֹרָתוֹ עוֹלָה לְהַשְּׁכִינָה וּמִטֶּבַע הַתּוֹרָה לְהִתְעַלּוֹת וּבְתוֹךְ כָּךְ נַעֲשֶׂה לַיְלָה וּמַכִּין עָלָיו הַגַּרְדִּינֵי נִימוּסִין וְנַעֲשֶׂה מִזֶּה ט"ל תּוֹרָה אוֹ לְהֵפֶךְ, עַיֵּן שָׁם. וְזֶה בְּחִינַת יָמִין וּשְׂמֹאל וְכוּ', עַיֵּן שָׁם הֵיטֵב.
וְזֶה בְּחִינַת טַל וְגֶשֶׁם, כִּי שֶׁפַע גַּשְׁמִיּוּת הוּא בְּחִינַת גֶּשֶׁם, כִּי כָּל הַהַשְׁפָּעוֹת מְכֻנִּין בְּשֵׁם גֶּשֶׁם, כִּי כְּשֶׁהַלִּמּוּד עוֹלֶה לְהַשְּׁכִינָה וְהַשְּׁכִינָה הִיא בְּחִינַת אֱמוּנָה, עַל-כֵּן נַעֲשֶׂה מִזֶּה בְּחִינַת גְּשָׁמִים, שֶׁהֵם בְּחִינַת אֱמוּנָה, כְּמוֹ שֶׁאָמַר רַבֵּנוּ בְּמָקוֹם אַחֵר (סִימָן ז). וְעַל-כֵּן בַּחֹרֶף, שֶׁעִקַּר לִמּוּד הַתּוֹרָה בַּלַּיְלָה, כִּי אָז נֶאֱמַר (ערובין סה.): לָא אִיבְרֵי לֵילְיָא אֶלָּא לְגִירְסָא. וְהַלַּיְלָה הוּא בְּחִינַת אֱמוּנָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב וֶאֱמוּנָתְךָ בַּלֵּילוֹת. וְעַל-כֵּן הַלִּמּוּד שֶׁלּוֹמְדִין אָז הִיא עוֹלָה לְהַשְּׁכִינָה, שֶׁהִיא בְּחִינַת אֱמוּנָה, כִּי הַלִּמּוּד שֶׁלּוֹמְדִין בַּלַּיְלָה הוּא קָרוֹב יוֹתֵר לַעֲלוֹת אֶל הַשְּׁכִינָה הֵן מִצַּד הָאָדָם, הֵן מִצַּד הַשְּׁכִינָה, כִּבְיָכוֹל, כִּי הָאָדָם יָכוֹל לְבַטֵּל עַצְמוֹ וּלְדַבֵּק עַצְמוֹ בּוֹ יִתְבָּרַךְ יוֹתֵר בַּלַּיְלָה מִבַּיּוֹם מֵחֲמַת שֶׁאָז נָחִים הָעוֹלָם מֵרְדִיפַת הָעוֹלָם הַזֶּה, כְּמוֹ שֶׁאָמַר רַבֵּנוּ (סִימָן נב). וְגַם הַשְּׁכִינָה הִיא סְמוּכָה לְהָאָדָם הַלּוֹמֵד בַּלַּיְלָה וּמַקְשֶׁבֶת לְקוֹלוֹ, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (אֵיכָה ב): קוּמִי רֹנִּי בַּלַּיְלָה לְרֹאשׁ אַשְׁמוּרוֹת שִׁפְכִי כַּמַּיִם לִבֵּךְ נוֹכַח פְּנֵי ה'. 'נוֹכַח פְּנֵי ה'' דַּיְקָא, כִּי הַשְּׁכִינָה קְרוֹבָה אֵלָיו וְהוּא נוֹכַח פְּנֵי ה' מַמָּשׁ, כִּי בַּלַּיְלָה הַשְּׁכִינָה הִיא בָּעוֹלָמוֹת הַתַּחְתּוֹנִים. וְאָז כִּבְיָכוֹל וְלֹא מָצְאָה הַיּוֹנָה מָנוֹחַ וְכוּ'. וְעִקַּר מְנוּחָתָהּ אֵצֶל הָאָדָם הַלּוֹמֵד אָז בִּבְחִינַת גַּם צִפּוֹר מָצְאָה בַּיִת, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בַּתִּקּוּנִים. וְעַל-כֵּן בַּחֹרֶף שֶׁהַלִּמּוּד בַּלַּיְלָה וְהִיא עוֹלָה לְהַשְּׁכִינָה, שֶׁהִיא בְּחִינַת אֱמוּנָה כַּנַּ"ל, עַל-כֵּן נַעֲשֶׂה מִזֶּה בְּחִינַת גְּשָׁמִים כַּנַּ"ל, וְעַל-כֵּן אוֹמְרִים אָז בַּתְּפִלָּה מוֹרִיד הַגֶּשֶׁם, אֲבָל בַּקַּיִץ שֶׁעִקַּר הַלִּמּוּד בַּיּוֹם, כִּי אָז נֶאֱמַר לָא אִיבְרֵי לֵילְיָא אֶלָּא לְשִׁנְתָּא. וּבַיּוֹם לָאו כָּל אָדָם זוֹכֶה שֶׁיִּהְיֶה לִמּוּדוֹ עוֹלֶה לְהַשְּׁכִינָה, כִּי אָז אֵין הָאָדָם יָכוֹל לְבַטֵּל עַצְמוֹ כָּל-כָּךְ מֵחֲמַת טִרְדַּת הָעוֹלָם, וְגַם הַשְּׁכִינָה אָז בָּעוֹלָמוֹת הָעֶלְיוֹנִים, עַל-כֵּן רֹב הַלִּמּוּד שֶׁל הַיָּמִים נַעֲשֶׂה מֵהֶם בְּחִינַת טַל כַּנַּ"ל, שֶׁזֶּה נַעֲשֶׂה מֵהַלִּמּוּד שֶׁל יוֹם דַּיְקָא, עַל-יְדֵי שֶׁמַּכִּין עָלָיו אוֹתָן הַיְדוּעִים הַיּוֹצְאִין בַּלַּיְלָה כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן אוֹמְרִים בַּקַּיִץ מוֹרִיד הַטָּל כַּנַּ"ל, וְעַל-כֵּן אִם לֹא אָמַר טַל, אֵין מַחֲזִירִין אוֹתוֹ, כִּי טַל אֵינוֹ נֶעֱצָר, כִּי זֶה נַעֲשֶׂה עַל כָּל פָּנִים, כִּי מִכָּל הַלִּמּוּדִים נַעֲשֶׂה עַל כָּל פָּנִים טַל כַּנַּ"ל, אֲבָל אִם לֹא אָמַר גֶּשֶׁם, מַחֲזִירִין אוֹתוֹ, כִּי הַגְּשָׁמִים יְכוֹלִין לִהְיוֹת נֶעֱצָרִין חַס וְשָׁלוֹם, כְּשֶׁאֵין הַלִּמּוּד כַּהֹגֶן וְאֵינוֹ בִּבְחִינַת אֱמוּנָה שֶׁיַּעֲלֶה לְהַשְּׁכִינָה כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן מֵחֲמַת שֶׁהוּא נֶעֱצָר לִפְעָמִים וְאֵינוֹ נַעֲשֶׂה עַל כָּל פָּנִים, עַל-כֵּן צָרִיךְ לְהַזְכִּירוֹ כְּדֵי לְעוֹרְרוֹ, כְּמוֹ שֶׁפֵּרְשׁוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל. וְעַל-כֵּן אוֹמְרִים טַל וְגֶשֶׁם בִּבְרָכָה שְׁנִיָּה, כִּי אָז נַעֲשֶׂה הַיָּמִין וְהַשְּׂמֹאל שֶׁל הַשְּׁכִינָה, כַּמּוּבָא, וְאָז יְכוֹלִין לְהַמְשִׁיךְ טַל וְגֶשֶׁם שֶׁנַּעֲשֶׂה מֵהַלִּמּוּד הַתּוֹרָה שֶׁיֵּשׁ בָּהֶם גַּם-כֵּן יָמִין וּשְׂמֹאל כַּנַּ"ל.
וְעַל-כֵּן מַתְחִילִין לוֹמַר גֶּשֶׁם בִּשְׁמִינִי עֲצֶרֶת, כִּי אָז מִתְוַעֲדִין יַחַד עִם הַשְּׁכִינָה, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ (מ"ר שה"ש ז) בְּבַקָּשָׁה מִכֶּם עִכְּבוּ עִמִּי עוֹד יוֹם אֶחָד, קָשָׁה עָלַי פְּרֵידַתְכֶם, וְכַמּוּבָא בַּסְּפָרִים (רַשִׁ"י וַיִּקְרָא כב, וּבַמִּדְבָּר כט). וּבְמוּסָף שֶׁל יוֹם טוֹב הָרִאשׁוֹן שֶׁל פֶּסַח מַתְחִילִין לוֹמַר טַל, כִּי בְּלֵיל הָרִאשׁוֹן שֶׁל פֶּסַח הוּא מֹחִין דְּגַדְלוּת וְאַחַר כָּךְ חוֹזְרִין לְקַטְנוּת הַמֹּחִין בְּחִינַת סְפִירָה שֶׁמַּתְחִילִין לִמְנוֹת וּלְטַהֵר, כִּי מִתְּחִלָּה הֵרִימָן שֶׁלֹּא כְּסֵדֶר וְאַחַר-כָּךְ חָזְרוּ לֵילֵךְ כְּסֵדֶר, כַּמּוּבָא בַּסְּפָרִים. וְעַל-כֵּן בְּמִנְחָה שֶׁל יוֹם טוֹב הָרִאשׁוֹן, שֶׁאָז מַתְחִיל לְהִתְעוֹרֵר בְּחִינַת הַלַּיְלָה הַשְּׁנִיָּה שֶׁל פֶּסַח, שֶׁאָז הוּא בְּחִינַת הִתְרַחֲקוּת וְעַל-כֵּן מַתְחִילִין אָז טַל כַּנַּ"ל, כִּי כֵּן נִפְסַק הַדִּין בַּשֻּׁלְחָן-עָרוּךְ וְאֵין פּוֹסְקִין גֶּשֶׁם עַד הַמִּנְחָה רַק שֶׁבְּמוּסָף מוֹדִיעַ הַשְּׁלִיחַ צִבּוּר בִּתְפִלָּתוֹ שֶׁבְּקוֹל רָם שֶׁלֹּא לוֹמַר גֶּשֶׁם עוֹד כִּי אִם טַל. וְזֶה שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל: לֹא אִיבְרֵי לֵילְיָא אֶלָּא לְשִׁינְתָּא. וְזֶה קָאֵי עַל הַקַּיִץ, וְאָז עִקַּר לִמּוּד הַתּוֹרָה בַּיּוֹם, עַל-כֵּן צָרִיךְ בַּלַּיְלָה דַּיְקָא לִישֹׁן, כְּדֵי לְקַבֵּל וְלִשְׁאֹב מֵהָאֲוִיר, לְקַבֵּל הַתּוֹרוֹת שֶׁנִּתְפַּזְּרוּ לְשָׁם:
הִלְכוֹת תְּפִלָּה הֲלָכָה ב נִכְלָל בְּהִלְכוֹת קְרִיאַת שְׁמַע הֲלָכָה ב:
(ליקוטי הלכות - אורח חיים חלק א - תפילה הלכה א)
נ נח נחמ נחמן מאומן בירושלים
בַּקַּיִץ אוֹמְרִים מוֹרִיד הַטָּל וּבַחֹרֶף מוֹרִיד הַגָּשֶׁם, וְאִם לֹא אָמַר גֶּשֶׁם, מַחֲזִירִין אוֹתוֹ. וּבְטָל אֵין מַחֲזִירִין אוֹתוֹ.
כִּי טַל וְגֶשֶׁם נַעֲשִׂין עַל-יְדֵי לִמּוּד הַתּוֹרָה, בִּבְחִינַת יַעֲרֹף כַּמָּטָר לִקְחִי תִּזַּל כַּטַּל אִמְרָתִי (דְּבָרִים לב). וְהָעִקָּר תָּלוּי בְּהַתְּפִלָּה, כִּי כָּל לִמּוּד הַתּוֹרָה תָּלוּי בְּהַתְּפִלָּה, כְּמוֹ שֶׁאָמַר רַבֵּנוּ (סִימָן ח) בִּבְחִינַת וּמַעְיָן מִבֵּית ה' יֵצֵא (יוֹאֵל ד), עַיֵּן שָׁם. וְזֶה יַעֲרֹף כַּמָּטָר וְכוּ', כִּי שֵׁם ה' אֶקְרָא, הַיְנוּ בְּחִינַת תְּפִלָּה, שֶׁעַל-יְדֵי זֶה זוֹכִין לְשֵׂכֶל לִלְמֹד תּוֹרָה, שֶׁעַל-יְדֵי זֶה נַעֲשֶׂה טַל וּמָטָר כַּנַּ"ל.
כִּי אִיתָא בְּדִבְרֵי רַבֵּנוּ (בְּסִימָן קנט) שֶׁעַל-יְדֵי לִמּוּד הַתּוֹרָה אֲזַי כְּשֶׁזּוֹכֶה שֶׁתּוֹרָתוֹ עוֹלָה לְהַשְּׁכִינָה נַעֲשֶׂה מִזֶּה שֶׁפַע רוּחָנִיּוּת וְשֶׁפַע גַּשְׁמִיּוּת וְזֶה יָמִין וּשְׂמֹאל שֶׁיֵּשׁ בְּהַתּוֹרָה, עַיֵּן שָׁם. אֲבָל מִי שֶׁאֵין תּוֹרָתוֹ עוֹלָה לְהַשְּׁכִינָה וּמִטֶּבַע הַתּוֹרָה לְהִתְעַלּוֹת וּבְתוֹךְ כָּךְ נַעֲשֶׂה לַיְלָה וּמַכִּין עָלָיו הַגַּרְדִּינֵי נִימוּסִין וְנַעֲשֶׂה מִזֶּה ט"ל תּוֹרָה אוֹ לְהֵפֶךְ, עַיֵּן שָׁם. וְזֶה בְּחִינַת יָמִין וּשְׂמֹאל וְכוּ', עַיֵּן שָׁם הֵיטֵב.
וְזֶה בְּחִינַת טַל וְגֶשֶׁם, כִּי שֶׁפַע גַּשְׁמִיּוּת הוּא בְּחִינַת גֶּשֶׁם, כִּי כָּל הַהַשְׁפָּעוֹת מְכֻנִּין בְּשֵׁם גֶּשֶׁם, כִּי כְּשֶׁהַלִּמּוּד עוֹלֶה לְהַשְּׁכִינָה וְהַשְּׁכִינָה הִיא בְּחִינַת אֱמוּנָה, עַל-כֵּן נַעֲשֶׂה מִזֶּה בְּחִינַת גְּשָׁמִים, שֶׁהֵם בְּחִינַת אֱמוּנָה, כְּמוֹ שֶׁאָמַר רַבֵּנוּ בְּמָקוֹם אַחֵר (סִימָן ז). וְעַל-כֵּן בַּחֹרֶף, שֶׁעִקַּר לִמּוּד הַתּוֹרָה בַּלַּיְלָה, כִּי אָז נֶאֱמַר (ערובין סה.): לָא אִיבְרֵי לֵילְיָא אֶלָּא לְגִירְסָא. וְהַלַּיְלָה הוּא בְּחִינַת אֱמוּנָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב וֶאֱמוּנָתְךָ בַּלֵּילוֹת. וְעַל-כֵּן הַלִּמּוּד שֶׁלּוֹמְדִין אָז הִיא עוֹלָה לְהַשְּׁכִינָה, שֶׁהִיא בְּחִינַת אֱמוּנָה, כִּי הַלִּמּוּד שֶׁלּוֹמְדִין בַּלַּיְלָה הוּא קָרוֹב יוֹתֵר לַעֲלוֹת אֶל הַשְּׁכִינָה הֵן מִצַּד הָאָדָם, הֵן מִצַּד הַשְּׁכִינָה, כִּבְיָכוֹל, כִּי הָאָדָם יָכוֹל לְבַטֵּל עַצְמוֹ וּלְדַבֵּק עַצְמוֹ בּוֹ יִתְבָּרַךְ יוֹתֵר בַּלַּיְלָה מִבַּיּוֹם מֵחֲמַת שֶׁאָז נָחִים הָעוֹלָם מֵרְדִיפַת הָעוֹלָם הַזֶּה, כְּמוֹ שֶׁאָמַר רַבֵּנוּ (סִימָן נב). וְגַם הַשְּׁכִינָה הִיא סְמוּכָה לְהָאָדָם הַלּוֹמֵד בַּלַּיְלָה וּמַקְשֶׁבֶת לְקוֹלוֹ, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (אֵיכָה ב): קוּמִי רֹנִּי בַּלַּיְלָה לְרֹאשׁ אַשְׁמוּרוֹת שִׁפְכִי כַּמַּיִם לִבֵּךְ נוֹכַח פְּנֵי ה'. 'נוֹכַח פְּנֵי ה'' דַּיְקָא, כִּי הַשְּׁכִינָה קְרוֹבָה אֵלָיו וְהוּא נוֹכַח פְּנֵי ה' מַמָּשׁ, כִּי בַּלַּיְלָה הַשְּׁכִינָה הִיא בָּעוֹלָמוֹת הַתַּחְתּוֹנִים. וְאָז כִּבְיָכוֹל וְלֹא מָצְאָה הַיּוֹנָה מָנוֹחַ וְכוּ'. וְעִקַּר מְנוּחָתָהּ אֵצֶל הָאָדָם הַלּוֹמֵד אָז בִּבְחִינַת גַּם צִפּוֹר מָצְאָה בַּיִת, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בַּתִּקּוּנִים. וְעַל-כֵּן בַּחֹרֶף שֶׁהַלִּמּוּד בַּלַּיְלָה וְהִיא עוֹלָה לְהַשְּׁכִינָה, שֶׁהִיא בְּחִינַת אֱמוּנָה כַּנַּ"ל, עַל-כֵּן נַעֲשֶׂה מִזֶּה בְּחִינַת גְּשָׁמִים כַּנַּ"ל, וְעַל-כֵּן אוֹמְרִים אָז בַּתְּפִלָּה מוֹרִיד הַגֶּשֶׁם, אֲבָל בַּקַּיִץ שֶׁעִקַּר הַלִּמּוּד בַּיּוֹם, כִּי אָז נֶאֱמַר לָא אִיבְרֵי לֵילְיָא אֶלָּא לְשִׁנְתָּא. וּבַיּוֹם לָאו כָּל אָדָם זוֹכֶה שֶׁיִּהְיֶה לִמּוּדוֹ עוֹלֶה לְהַשְּׁכִינָה, כִּי אָז אֵין הָאָדָם יָכוֹל לְבַטֵּל עַצְמוֹ כָּל-כָּךְ מֵחֲמַת טִרְדַּת הָעוֹלָם, וְגַם הַשְּׁכִינָה אָז בָּעוֹלָמוֹת הָעֶלְיוֹנִים, עַל-כֵּן רֹב הַלִּמּוּד שֶׁל הַיָּמִים נַעֲשֶׂה מֵהֶם בְּחִינַת טַל כַּנַּ"ל, שֶׁזֶּה נַעֲשֶׂה מֵהַלִּמּוּד שֶׁל יוֹם דַּיְקָא, עַל-יְדֵי שֶׁמַּכִּין עָלָיו אוֹתָן הַיְדוּעִים הַיּוֹצְאִין בַּלַּיְלָה כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן אוֹמְרִים בַּקַּיִץ מוֹרִיד הַטָּל כַּנַּ"ל, וְעַל-כֵּן אִם לֹא אָמַר טַל, אֵין מַחֲזִירִין אוֹתוֹ, כִּי טַל אֵינוֹ נֶעֱצָר, כִּי זֶה נַעֲשֶׂה עַל כָּל פָּנִים, כִּי מִכָּל הַלִּמּוּדִים נַעֲשֶׂה עַל כָּל פָּנִים טַל כַּנַּ"ל, אֲבָל אִם לֹא אָמַר גֶּשֶׁם, מַחֲזִירִין אוֹתוֹ, כִּי הַגְּשָׁמִים יְכוֹלִין לִהְיוֹת נֶעֱצָרִין חַס וְשָׁלוֹם, כְּשֶׁאֵין הַלִּמּוּד כַּהֹגֶן וְאֵינוֹ בִּבְחִינַת אֱמוּנָה שֶׁיַּעֲלֶה לְהַשְּׁכִינָה כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן מֵחֲמַת שֶׁהוּא נֶעֱצָר לִפְעָמִים וְאֵינוֹ נַעֲשֶׂה עַל כָּל פָּנִים, עַל-כֵּן צָרִיךְ לְהַזְכִּירוֹ כְּדֵי לְעוֹרְרוֹ, כְּמוֹ שֶׁפֵּרְשׁוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל. וְעַל-כֵּן אוֹמְרִים טַל וְגֶשֶׁם בִּבְרָכָה שְׁנִיָּה, כִּי אָז נַעֲשֶׂה הַיָּמִין וְהַשְּׂמֹאל שֶׁל הַשְּׁכִינָה, כַּמּוּבָא, וְאָז יְכוֹלִין לְהַמְשִׁיךְ טַל וְגֶשֶׁם שֶׁנַּעֲשֶׂה מֵהַלִּמּוּד הַתּוֹרָה שֶׁיֵּשׁ בָּהֶם גַּם-כֵּן יָמִין וּשְׂמֹאל כַּנַּ"ל.
וְעַל-כֵּן מַתְחִילִין לוֹמַר גֶּשֶׁם בִּשְׁמִינִי עֲצֶרֶת, כִּי אָז מִתְוַעֲדִין יַחַד עִם הַשְּׁכִינָה, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ (מ"ר שה"ש ז) בְּבַקָּשָׁה מִכֶּם עִכְּבוּ עִמִּי עוֹד יוֹם אֶחָד, קָשָׁה עָלַי פְּרֵידַתְכֶם, וְכַמּוּבָא בַּסְּפָרִים (רַשִׁ"י וַיִּקְרָא כב, וּבַמִּדְבָּר כט). וּבְמוּסָף שֶׁל יוֹם טוֹב הָרִאשׁוֹן שֶׁל פֶּסַח מַתְחִילִין לוֹמַר טַל, כִּי בְּלֵיל הָרִאשׁוֹן שֶׁל פֶּסַח הוּא מֹחִין דְּגַדְלוּת וְאַחַר כָּךְ חוֹזְרִין לְקַטְנוּת הַמֹּחִין בְּחִינַת סְפִירָה שֶׁמַּתְחִילִין לִמְנוֹת וּלְטַהֵר, כִּי מִתְּחִלָּה הֵרִימָן שֶׁלֹּא כְּסֵדֶר וְאַחַר-כָּךְ חָזְרוּ לֵילֵךְ כְּסֵדֶר, כַּמּוּבָא בַּסְּפָרִים. וְעַל-כֵּן בְּמִנְחָה שֶׁל יוֹם טוֹב הָרִאשׁוֹן, שֶׁאָז מַתְחִיל לְהִתְעוֹרֵר בְּחִינַת הַלַּיְלָה הַשְּׁנִיָּה שֶׁל פֶּסַח, שֶׁאָז הוּא בְּחִינַת הִתְרַחֲקוּת וְעַל-כֵּן מַתְחִילִין אָז טַל כַּנַּ"ל, כִּי כֵּן נִפְסַק הַדִּין בַּשֻּׁלְחָן-עָרוּךְ וְאֵין פּוֹסְקִין גֶּשֶׁם עַד הַמִּנְחָה רַק שֶׁבְּמוּסָף מוֹדִיעַ הַשְּׁלִיחַ צִבּוּר בִּתְפִלָּתוֹ שֶׁבְּקוֹל רָם שֶׁלֹּא לוֹמַר גֶּשֶׁם עוֹד כִּי אִם טַל. וְזֶה שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל: לֹא אִיבְרֵי לֵילְיָא אֶלָּא לְשִׁינְתָּא. וְזֶה קָאֵי עַל הַקַּיִץ, וְאָז עִקַּר לִמּוּד הַתּוֹרָה בַּיּוֹם, עַל-כֵּן צָרִיךְ בַּלַּיְלָה דַּיְקָא לִישֹׁן, כְּדֵי לְקַבֵּל וְלִשְׁאֹב מֵהָאֲוִיר, לְקַבֵּל הַתּוֹרוֹת שֶׁנִּתְפַּזְּרוּ לְשָׁם:
הִלְכוֹת תְּפִלָּה הֲלָכָה ב נִכְלָל בְּהִלְכוֹת קְרִיאַת שְׁמַע הֲלָכָה ב:
(ליקוטי הלכות - אורח חיים חלק א - תפילה הלכה א)
נ נח נחמ נחמן מאומן בירושלים
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה