ליקוטי הלכות - אורח חיים חלק א - קריאת התורה הלכה א

קריאת התורה הלכה א:



אֵין קוֹרִין בַּתּוֹרָה בְּפָחוֹת מֵעֲשָׂרָה פְּסוּקִים וַיְדַבֵּר עוֹלָה וְכוּ'. וְאִי סְלִיק עִנְיָנָא וְכוּ', כְּגוֹן פָּרָשַׁת עֲמָלֵק שֶׁאֵין בָּהּ אֶלָּא ט' פְּסוּקִים שַׁפִּיר דָּמִי:



עַל-פִּי מַה שֶּׁכָּתַב רַבֵּנוּ נֵרוֹ יָאִיר, שֶׁצָּרִיךְ לְהַמְשִׁיךְ אֲרִיכַת יָמִים לְתוֹךְ הַמַּלְכוּת וְזֶה נַעֲשֶׂה עַל-יְדֵי עֵסֶק הַתּוֹרָה שֶׁהִיא שְׁמָא דְּקֻדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא שֶׁעַל-יָדָהּ קוֹרִין אֶת הַחַיִּים וּמַמְשִׁיכִין לְתוֹךְ הַמִּדּוֹת וְהַכֵּלִים וְכוּ', עַיֵּן שָׁם כָּל הַמַּאֲמָר הַמַּתְחִיל, "וּבְיוֹם הַבִּכּוּרִים" בְּסִימָן נו לִקּוּטֵי חֵלֶק א:



וְזֶה בְּחִינַת קְרִיאַת הַתּוֹרָה, כִּי אַף שֶׁעַל-יְדֵי עֵסֶק הַתּוֹרָה בְּכָל מָקוֹם מַמְשִׁיכִין אֲרִיכַת יָמִים, עִם כָּל זֶה בְּיוֹתֵר מְסֻגָּל לָזֶה קְרִיאַת הַתּוֹרָה, כִּי הַתּוֹרָה בְּעַצְמָהּ כְּמוֹ שֶׁהִיא כְּתוּבָה לְפָנֵינוּ, הִיא בְּחִינַת שְׁמָא דְּקֻדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא שֵׁם הָעֶצֶם מַמָּשׁ וְכֵן הַפָּסוּק, "וְהָיְתָה עִמּוֹ וְקָרָא בוֹ וְכוּ'" נֶאֱמַר גַּם כֵּן עַל סֵפֶר הַתּוֹרָה שֶׁצָּרִיךְ הַמֶּלֶךְ לִכְתֹּב לוֹ וְעַל-כֵּן נִקְרָא בִּלְשׁוֹן קְרִיאַת הַתּוֹרָה, הַיְנוּ בְּחִינַת קְרִיאָה מַמָּשׁ, בְּחִינַת וְקָרָא בוֹ כָּל יְמֵי חַיָּיו, שֶׁעַל-יְדֵי זֶה קוֹרִין אֶת חֵי הַחַיִּים, כְּמוֹ שֶׁמְּבֹאָר שָׁם וְזֶה שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה, כָּל הַמַּנִּיחַ סֵפֶר תּוֹרָה כְּשֶׁהִיא פְּתוּחָה וְיוֹצֵא, נִתְקַצְּרִין יָמָיו, הֵפֶךְ אֲרִיכַת יָמִים הַנַּ"ל וְעַל -כֵּן תִּקְּנוּ קְרִיאַת הַתּוֹרָה בְּשַׁבָּת וְיוֹם טוֹב וּבְמִנְחָה בְּשַׁבָּת וּבְשֵׁנִי וּבַחֲמִישִׁי, כִּי כֻּלָּם הֵם יְמֵי רָצוֹן וְאָז נִמְשָׁךְ שֶׁפַע, עַל-כֵּן צָרִיךְ לִקְרוֹת בְּהַתּוֹרָה כְּדֵי לִקְרוֹת אֶת הַחַיִּים, שֶׁהוּא הַשֶּׁפַע, לְתוֹךְ הַמִּדּוֹת וְכֵלִים כְּדֵי שֶׁלֹּא יִהְיֶה רִבּוּי אוֹר וְכוּ', כְּמוֹ שֶׁמְּבֹאָר שָׁם וְעַל-כֵּן תִּקְּנוּ קְרִיאַת סֵפֶר תּוֹרָה בִּשְׁעַת הַתְּפִלָּה, כִּי הַתְּפִלָּה הִיא בְּחִינַת מַלְכוּת וְעַל-יְדֵי הַתְּפִלָּה מְעוֹרְרִין הַשֶּׁפַע וְצָרִיךְ לְהַמְשִׁיךְ אֲרִיכַת יָמִים לְתוֹךְ הַמַּלְכוּת, הַיְנוּ שֶׁצְּרִיכִין לְהַמְשִׁיךְ אֶת הַחַיִּים לְתוֹךְ הַמִּדּוֹת כַּנַּ"ל וּבְכָל יוֹם נַעֲשֶׂה זֹאת עַל-יְדֵי קְדֻשָּׁה דְּסִידְרָא, שֶׁהִיא גַּם כֵּן קְרִיאַת פְּסוּקִים וְעַל יָדָם קוֹרִין אֶת הַשֶּׁפַע לְתוֹךְ הַמִּדּוֹת כַּנַּ"ל וְעַל-כֵּן אָסוּר לָצֵאת מִבֵּית הַכְּנֶסֶת קֹדֶם קְדֻשָּׁה דְּסִידְרָא, כְּמוֹ שֶׁאָסוּר לָצֵאת בְּאֶמְצַע קְרִיאַת הַתּוֹרָה אֲבָל בְּשֵׁנִי וַחֲמִישִׁי וּשְׁאָר יָמִים קְדוֹשִׁים, שֶׁהֵם יְמֵי רָצוֹן וּמֵחֲמַת שֶׁאָז עֵת רָצוֹן וְנִתְעוֹרֵר חַיִּים וְשֶׁפַע גָּדוֹל, עַל-כֵּן אֵין מַסְפִּיק קְדֻשָּׁה דְּסִידְרָא הַנַּ"ל וְצָרִיךְ גַּם כֵּן לִקְרוֹת בְּתוֹרָה כְּשֵׁרָה שֶׁעַל יָדָהּ עִקַּר קְרִיאַת הַחַיִּים כַּנַּ"ל כְּדֵי לִקְרוֹת הָרָצוֹן וְהַחַיִּים וְהַשֶּׁפַע לְתוֹךְ הַמִּדּוֹת כַּנַּ"ל, כְּדֵי לְהַמְשִׁיךְ אֲרִיכוּת יָמִים לְתוֹךְ הַמַּלְכוּת כַּנַּ"ל וְעַל-כֵּן אֵין קוֹרִין פָּחוֹת מֵעֲשָׂרָה פְּסוּקִים כְּדֵי לְתַקֵּן הַמַּלְכוּת שֶׁהַבְּחִינָה הַקְּטַנָּה שֶׁבָּהּ הִיא בְּחִינַת עֲשָׂרָה, בְּחִינַת שָׂרֵי עֲשָׂרוֹת, כִּי יֵשׁ שָׂרֵי אֲלָפִים וְשָׂרֵי מֵאוֹת וְכוּ', כִּי הִיא כְּלוּלָה מֵעֶשֶׂר וְעֶשֶׂר מֵעֶשֶׂר וְעֶשֶׂר וְכוּ' וְהַמִּעוּט שֶׁבִּכְלָלוּת הוּא כְּלָלִיּוּת מֵעֶשֶׂר, וְעַל-כֵּן אֵין קוֹרִין פָּחוֹת מֵעֲשָׂרָה פְּסוּקִים, חוּץ מִפָּרָשַׁת עֲמָלֵק, שֶׁאַף -עַל-פִּי שֶׁאֵין בָּהּ אֶלָּא תִּשְׁעָה פְּסוּקִים וְכוּ' ( כִּי מַה שֶּׁכָּתְבוּ בְּשֻׁלְחָן עָרוּךְ, כְּגוֹן פָּרָשַׁת עֲמָלֵק הוּא לָאו דַּוְקָא, כִּי בֶּאֱמֶת לֹא נִמְצָא שׁוּם קְרִיאָה בַּתּוֹרָה שֶׁל תִּשְׁעָה פְּסוּקִים, רַק פָּרָשַׁת עֲמָלֵק שֶׁקּוֹרִין בְּפוּרִים לְבָד) כִּי כְּנֶגֶד מַלְכוּת דִּקְדֻשָּׁה הוּא מַלְכוּת הָרִשְׁעָה, שֶׁהוּא מַלְכוּת הָמָן, שֶׁהוּא יוֹנֵק מֵעֲשִׁירוּת, עַיֵּן שָׁם הֵיטֵב. וְהִנֵּה מַלְכוּת עֲמָלֵק הוּא בְּחִינַת הַנָּחָשׁ שֶׁכָּרוּךְ אַחַר הַקְּדֻשָּׁה וְיוֹנֵק מֵרַגְלֵי הַקְּדֻשָּׁה וְעַל-כֵּן מִתְגַּבֵּר בַּעֲשִׁירוּת, שֶׁהִוא הַבְּחִינָה הָאַחֲרוֹנָה, בְּחִינַת רַגְלַיִן, כְּמוֹ שֶׁמְּבֹאָר בְּמָקוֹם אַחֵר. וְעַל-כֵּן אֵין בְּפָרָשַׁת עֲמָלֵק אֶלָּא תִּשְׁעָה פְּסוּקִים, כִּי אָז לֹא נִמְחֶה זִכְרוֹ לְגַמְרֵי, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב ( שְׁמוֹת יז), "כִּי יָד עַל כֵּ"ס וְכוּ'" וַעֲדַיִן יֵשׁ לוֹ קְצָת יְנִיקָה מֵרַגְלֵי הַקְּדֻשָּׁה, שֶׁהִיא בְּחִינַת הָעֲשִׁירוּת, וְעַל-כֵּן אֵין בָּהּ כִּי אִם תִּשְׁעָה פְּסוּקִים. וּבֶאֱמֶת כָּל יְנִיקָתוֹ וְהִתְגַּבְּרוּתוֹ שֶׁמִּתְגַּבֵּר עַל הַקְּדֻשָּׁה הוּא בְּחִינַת ( קֹהֶלֶת ח) עֵת אֲשֶׁר שָׁלַט הָאָדָם בָּאָדָם לְרַע לוֹ, כַּמְבֹאָר בְּכַמָּה מְקוֹמוֹת וּכְמוֹ שֶׁמְּבֹאָר שָׁם, שֶׁיֵּשׁ כֹּחַ בַּמַּלְכוּת דִּקְדֻשָּׁה, שֶׁהוּא בְּחִינַת מָרְדְּכַי, לְהוֹצִיא בִּלְעוֹ מִפִּיו, בִּבְחִינַת חַיִל בָּלַע וַיְקִיאֶנּוּ, וְעוֹשֶׂה מִזֶּה תּוֹרָה, שֶׁהִיא בְּחִינַת אֵשֶׁת חַיִל, עַיֵּן שָׁם. כִּי מוֹסְרִין לוֹ בְּכַוָּנָה מַלְכוּת וּמֶמְשָׁלָה, וְהַמַּלְכוּת בַּגָּלוּת שָׁם כְּדֵי שֶׁתּוֹצִיא מִשָּׁם כָּל נִיצוֹצֵי הַקְּדֻשָּׁה שֶׁיֵּשׁ שָׁם וְזֶה בְּחִינַת כִּי יָד עַל כֵּס יָ"הּ מִלְחָמָה לַה' בַּעֲמָלֵק, הַיְנוּ מַה שֶּׁהַכִּסֵּא חָסֵר וְכֵן הַשֵּׁם חָלוּק וְכָל זֶה מֵחֲמַת הִתְגַּבְּרוּתוֹ וְיֵשׁ לוֹ יְנִיקָה גְדוֹלָה מֵהַקְּדֻשָּׁה, זֶה בְּעַצְמוֹ מִלְחָמָה לַה' בַּעֲמָלֵק מִדֹּר דֹּר, כִּי בָּזֶה בְּעַצְמוֹ נִלְחָם ה' בַּעֲמָלֵק מִדֹּר דֹּר, כִּי בָּזֶה בְּעַצְמוֹ נִלְחָם ה' עִמּוֹ עַד שֶׁיִּמָּחֶה זִכְרוֹ לְגַמְרֵי בְּחִינַת עֵת אֲשֶׁר שָׁלַט וְכוּ' כַּנַּ"ל וְעַל-כֵּן נִשְׁבַּע ה' שֶׁאֵין שְׁמוֹ שָׁלֵם וְאֵין כִּסְאוֹ שָׁלֵם עַד וְכוּ', כִּי כָּל זְמַן שֶׁאֵין נִמְחֶה זִכְרוֹ לְגַמְרֵי, כִּבְיָכוֹל, אֵין הַשֵּׁם וְהַכִּסֵּא שָׁלֵם עַל-יְדֵי יְנִיקָתוֹ וְהִתְגַּבְּרוּתוֹ מִשָּׁם כְּדֵי לְהוֹצִיא כָּל עֶצֶם חִיּוּתוֹ וְכָל נִיצוֹצוֹת הַקְּדֻשָּׁה מִמֶּנּוּ כְּדֵי שֶׁיִּמָּחֶה זִכְרוֹ לְגַמְרֵי עַל-יְדֵי זֶה דַּוְקָא כַּנַּ"ל:



אות ב



וְזֶה רָאִינוּ בִּימֵי מָרְדְּכַי, כִּי לִכְאוֹרָה תָּמוּהַּ, כִּי לְפִי גֹּדֶל הָרִשְׁעוּת שֶׁל וַשְׁתִּי הָרְשָׁעָה, מֵאַיִן בָּא שֶׁהָמָן יִהְיֶה קָטֵיגוֹר הַגָּדוֹל עָלֶיהָ לְגֹדֶל הָרִשְׁעוּת שֶׁל הָמָן הָרָשָׁע וְהָיָה רָאוּי שֶׁיִּהְיֶה סָנֵיגוֹר גָּדוֹל עָלֶיהָ, כִּי הִיא דֻּגְמָתוֹ בְּרִשְׁעוּת אַךְ הַנִּרְאֶה שֶׁמַּחֲשֶׁבֶת הַסִּטְרָא אָחֳרָא הָיָה עַל הַסּוֹף כְּדֵי שֶׁתִּלָּקַח אֶסְתֵּר אֶל בֵּית הַמֶּלֶךְ כְּדֵי שֶׁיִּכְבְּשׁוּ הַמַּלְכוּת דִּקְדֻשָּׁה אֶצְלָם. וּבֶאֱמֶת בְּסוֹף זֶה דַּיְקָא הָיָה אֶצְלָם מַפַּלְתּוֹ וְכָל מַה שֶּׁהִתְגַּבְּרוּ כְּדֵי לְהָבִיא הַמַּלְכוּת יוֹתֵר בְּהַסְתָּרָה אֶצְלָם, שֶׁזֶּה בְּחִינַת אֶסְתֵּר שֶׁנִּלְקְחָה לְבֵית הַמַּלְכוּת, עַל-יְדֵי זֶה דַּיְקָא הָיְתָה מַפַּלְתָּם הָעֲצוּמָה כַּאֲשֶׁר נִתְגַּלְגֵּל בַּסּוֹף וּלְהֵפֶךְ מַלְכוּת דִּקְדֻשָּׁה עָלְתָה עֲלִיָּה גְּדוֹלָה מְאֹד, וְאָז הוֹצִיאָה עִמָּהּ כָּל נִיצוֹצוֹת הַקְּדֻשָּׁה שֶׁבָּלְעוּ וְעָשׂוּ מִזֶּה תּוֹרָה חֲדָשָׁה, הַיְנוּ הַמְּגִלָּה שֶׁדִּמּוּהָ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה ( מְגִלָּה טז) לְהַתּוֹרָה בְּכָל דִּינֶיהָ הֵן בִּכְתִיבָה וְשִׂרְטוּטָהּ וּקְרִיאָתָהּ, כִּי אַחַר כָּךְ כְּשֶׁנִּתְהַפֵּךְ וְהוֹצִיאוּ בִּלְעוֹ מִפִּיו, בְּחִינַת חִיל בָּלַע וַיְקִיאֶנּוּ, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב ( אֶסְתֵּר ח), "וַתָּשֶׂם אֶסְתֵּר אֶת מָרְדֳּכַי עַל בֵּית הָמָן" אָז נַעֲשֶׂה מִכָּל זֶה תּוֹרָה, הַיְנוּ הַמְּגִלָּה שֶׁנַּעֲשֵׂית מֵהַמַּעֲשֶׂה הַזֹּאת וְעַל-כֵּן בְּפוּרִים קוֹרִין אָז פָּרָשַׁת עֲמָלֵק אַף שֶׁאֵין בָּהּ אֶלָּא תִּשְׁעָה פְּסוּקִים, כִּי, אַדְּרַבָּא, עַל-יְדֵי זֶה הָיְתָה מַפַּלְתּוֹ כַּנַּ"ל וְזֶה הַחִסָּרוֹן אָנוּ מַשְׁלִימִין בִּקְרִיאַת הַמְּגִלָּה שֶׁקּוֹרִין אַחַר כָּךְ שֶׁהִיא נַעֲשֵׂית מִבְּחִינָה זוֹ כַּנַּ"ל וְעַל-כֵּן לֹא נִמְצָא בְּשׁוּם פַּעַם שֶׁנִּקְרָא תִּשְׁעָה פְּסוּקִים אֶלָּא בְּפוּרִים שֶׁקּוֹרִין פָּרָשַׁת עֲמָלֵק, כִּי אָז הָיְתָה מַפַּלְתּוֹ וְהַמַּפָּלָה הָיְתָה דַּיְקָא עַל-יְדֵי בְּחִינָה זוֹ כַּנַּ"ל. וְאָז בֶּאֱמֶת נִשְׁלָם הַחִסָּרוֹן בְּתוֹסֶפֶת מְרֻבָּה מְאֹד, כִּי עַל-יְדֵי זֶה נַעֲשָׂה מְגִלָּה שְׁלֵמָה, וְזֶהוּ בְּחִינַת הַמְּגִלָּה שֶׁקּוֹרִין אַחַר כָּךְ שֶׁהוּא גַּם כֵּן בְּחִינַת קְרִיאַת הַתּוֹרָה בְּכָל דִּינֵי הַכְּתִיבָה וְהַקְּרִיאָה כַּנַּ"ל, כִּי לֹא נִמְצָא שׁוּם קְרִיאָה בַּצִּבּוּר כִּי אִם קְרִיאַת הַתּוֹרָה וּקְרִיאַת הַמְּגִלָּה, כִּי הוּא בְּחִינַת קְרִיאַת הַתּוֹרָה מַמָּשׁ כַּנַּ"ל וְזֶה שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה ( שַׁבָּת פח), קִיְּמוּ מַה שֶּׁקִּבְּלוּ כְּבָר, כִּי אָז נִשְׁלָם קַבָּלַת הַתּוֹרָה, כִּי עַל יָדָהּ נִשְׁלָם הַתּוֹרָה שֶׁהָיְתָה חֲסֵרָה כַּנַּ"ל:



אות ג



וְזֶה שֶׁצָּרִיךְ לִקְרוֹת שְׁלשָׁה פְּסוּקִים לְכָל אֶחָד, וְכֵן אֵין קוֹרִין בַּתּוֹרָה בְּפָחוֹת מִשְּׁלשָׁה אֲנָשִׁים הָעוֹלִים לַתּוֹרָה, כִּי שְׁלֵמוּת הַמַּלְכוּת עַל-יְדֵי שֶׁמַּמְשִׁיכִין לְתוֹכָהּ חַיִּים וַאֲרִיכוּת יָמִים, שֶׁהִיא בְּחִינַת דַּעַת, שֶׁהִיא בְּחִינַת שָׁלוֹם וּבְחִינַת מַחֲלֹקֶת לְשֵׁם שָׁמַיִם, וְהַשָּׁלוֹם הוּא בְּחִינַת הַשְּׁלִישִׁי הַמַּכְרִיעַ, כִּי אֵין שָׁלוֹם אֶלָּא כְּשֶׁיֵּשׁ שְׁנֵי הֲפָכִים וְהַשְּׁלִישִׁי מַכְרִיעַ בֵּינֵיהֶם, בְּחִינַת יָמִין וּשְׂמֹאל וְאֶמְצָעִי הַמַּכְרִיעַ וְעַל-כֵּן צְרִיכִין גַּם כֵּן שְׁלשָׁה עוֹלִים כְּדֵי לְהַשְׁלִים הַמַּלְכוּת עַל-יְדֵי הַשָּׁלוֹם, שֶׁהִיא בְּחִינַת דַּעַת, בְּחִינַת אֲרִיכוּת יָמִים כַּנַּ"ל וְעַל-כֵּן תִּקְּנוּ גַּם כֵּן בְּשֵׁנִי וַחֲמִישִׁי שֶׁיִּהְיוּ בֵּית דִּין יוֹשְׁבִין כְּדֵי לִפְסֹק הַמִּשְׁפָּט, שֶׁהוּא הַשָּׁלוֹם, כִּי הַפְּסַק דִּין הוּא הַהַכְרָעָה וְהַשָּׁלוֹם, וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב ( זְכַרְיָה ח), "וּמִשְׁפַּט שָׁלוֹם שִׁפְטוּ בְּשַׁעֲרֵיכֶם":



אַחַר כָּתְבִי זֹאת רָאִיתִי שֶׁהֵבִיא הַטַּ"ז מַה שֶּׁכָּתַב הַבֵּית יוֹסֵף בְּשֵׁם אָרְחוֹת חַיִּים זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה, כְּגוֹן פָּרָשַׁת עֲמָלֵק "בֵּית יוֹסֵף" הֵבִיא בְּשֵׁם אָרְחוֹת חַיִּים, לֹא הוֹסִיפוּ בָּהּ מִלְּמַעְלָה אוֹ מִלְּמַטָּה מִפְּנֵי שֶׁאָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עֲמָלֵק גָּרַם לִהְיוֹת שְׁמִי וְכִסְאִי חֲסֵרִים כָּךְ פָּרָשָׁתוֹ חֲסֵרָה וּבִירוּשַׁלְמִי אָמַר, הוּא עָשָׂה מַעֲשֶׂה קְטוּעָה, לְפִיכָךְ פָּרָשָׁתוֹ קְטוּעָה, עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ וְאוֹרוּ עֵינַי, כִּי תּוֹדָה לָאֵל רָאִיתִי שֶׁהִנְחַנִּי ה' בְּדֶרֶךְ אֱמֶת, כְּמוֹ שֶׁכָּתַבְתִּי לְמַעְלָה שֶׁמַּה שֶּׁאֵין בְּפָרָשַׁת עֲמָלֵק כִּי אִם תִּשְׁעָה פְּסוּקִים הוּא בִּבְחִינַת כִּי יָד עַל כֵּס יָהּ כַּנַּ"ל:



גַּם מָצָאתִי אַחַר כָּךְ שֶׁכָּתַב הַבֵּית יוֹסֵף בְּשֵׁם הַפּוֹסְקִים שֶׁמַּה שֶּׁנִּתְקַן 'וּבָא לְצִיּוֹן' כְּדֵי שֶׁיְּקַיְּמוּ כָּל יִשְׂרָאֵל לִמּוּד הַתּוֹרָה בְּכָל יוֹם, עַיֵּן שָׁם, מְכֻוָּן כְּמוֹ שֶׁכָּתַבְנוּ לְמַעְלָה שֶׁ'וּבָא לְצִיּוֹן' הוּא בִּמְקוֹם עֵסֶק הַתּוֹרָה, כִּי צְרִיכִין דַּוְקָא לִלְמֹד אַחַר הַתְּפִלָּה כְּדֵי לְהַמְשִׁיךְ חַיִּים וַאֲרִיכַת יָמִים וְכוּ' כַּנַּ"ל וְכֵן מְבֹאָר גַּם כֵּן בְּשֻׁלְחָן עָרוּךְ ( אֹרַח חַיִּים סִימָן קנה סְעִיף א) שֶׁצָּרִיךְ לָצֵאת מִבֵּית הַכְּנֶסֶת לְבֵית הַמִּדְרָשׁ כְּדֵי לִלְמֹד כַּנַּ"ל:



עַל-פִּי טַעַם זֶה נָכוֹן גַּם כֵּן מַה שֶּׁאֵין אוֹמְרִים וּבָא לְצִיּוֹן בְּשַׁבָּת כִּי אִם בְּמִנְחָה, כִּי אָז קוֹרִין בַּתּוֹרָה וּבַנָּבִיא, כְּמוֹ שֶׁכָּתַב הַבֵּית יוֹסֵף שָׁם טַעַם זֶה וְאַף שֶׁבְּשֵׁנִי וַחֲמִישִׁי קוֹרִין גַּם כֵּן, אַף-עַל -פִּי-כֵן מֵחֲמַת שֶׁקּוֹרִין מְעַט וְאֵין מַפְטִירִין בַּנָּבִיא, עַל-כֵּן צְרִיכִין גַּם כֵּן וּבָא לְצִיּוֹן וְהַכֹּל נָכוֹן עַל-פִּי מַה שֶּׁנִּתְבָּאֵר לְמַעְלָה:



הֲלָכָה ב לֹא נוֹדַע אַיָּהּ, וְלֹא נוֹדַע לָנוּ אִם לֹא נִתְבָּאֲרָה, אוֹ נִתְבָּאֲרָה וְנֶאֶבְדָה, בַּעֲווֹנוֹתֵינוּ הָרַבִּים:
(ליקוטי הלכות - אורח חיים חלק א - קריאת התורה הלכה א)
נ נח נחמ נחמן מאומן בירושלים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה