ליקוטי הלכות - אורח חיים חלק א - תפילין הלכה א

הִלְכוֹת תְפִילִין הֲלָכָה א':



הַקְּלָף שֶׁל תְּפִלִּין צָרִיךְ לִהְיוֹת מֵעוֹר בְּהֵמָה חַיָּה וְעוֹף הַטְּהוֹרִים, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב "לְמַעַן וְכוּ'", מִמִּין הַמֻּתָּר לְפִיךָ וְכוּ'



עַל-פִּי הַתּוֹרָה הַאי מָאן דְּאָזֵיל לְמִינְסָב אִיתְתָא" (בסימן כ"ט), עַיֵּן שָׁם כָּל הַתּוֹרָה וְעַל פִּי הַתּוֹרָה "תְּפִלָּה לְחֲבַקּוּק" (בסימן י"ט), עַיֵּן שָׁם.



כִּי הַתְּפִלִּין הֵם תִּקּוּן הַדַּעַת, כִּי הֵם בְּחִינַת מֹחִין וְהֵם בְּחִינַת תִּקּוּן הַכְּלָלִי, הַיְנוּ תִּקּוּן הַבְּרִית, כִּי תִּקּוּן הַדַּעַת הוּא תִּקּוּן הַבְּרִית. וְעַל-כֵּן עִקַּר הַתְּפִלִּין הֵם זְכִירַת יְצִיאַת מִצְרַיִם, כִּי יְצִיאַת מִצְרַיִם הֵם בְּחִינַת תִּקּוּן הַבְּרִית, תִּקּוּן הַדַּעַת, כִּי בְּמִצְרַיִם הָיָה בְּחִינַת פְּגַם הַבְּרִית, פְּגַם הַדַּעַת, כַּמְבֹאָר כַּמָּה פְּעָמִים. וְעַל-כֵּן נֶאֱמַר כְּשֶׁהָיָה בְּגָלוּת מִצְרַיִם (יחזקאל ט"ז): "וָאֶעֱבוֹר עָלַיִךְ וְגוֹ' וְאַתְּ עֵרוֹם וְעֶרְיָה", כִּי הָיוּ עֲרֻמִּים בְּלִי בְּגָדִים מֵחֲמַת שֶׁלֹּא הָיָה אָז תִּקּוּן הַכְּלָלִי, שֶׁהוּא תִּקּוּן הַבְּגָדִים. וְזֶה שֶׁכָּתוּב שָׁם בְּסָמוּךְ: "וָאֶעֱבוֹר עָלַיִךְ וָאֶרְאֵךְ מִתְבּוֹסֶסֶת בְּדָמַיִךְ" כִּי זֶה תָּלוּי בָּזֶה, כִּי מֵחֲמַת זֶה הָיְתָה עֵרוֹם וְעֶרְיָה מֵחֲמַת שֶׁהָיוּ מִתְבּוֹסֶסֶת בְּדָמַיִךְ, שֶׁהוּא בְּחִינַת דַּם נִדּוּת, בְּחִינַת אָדוֹם לִלְבוּשֶׁךָ שֶׁהוּא קִלְקוּל הַבְּגָדִים. וְעַל-כֵּן כְּשֶׁרָצָה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְתַקְּנָם וּלְגָאֳלָם נֶאֱמַר (שם): "וָאוֹמַר לָךְ בְּדָמַיִךְ חֲיִי וְכוּ'", הַיְנוּ בְּחִינַת (נדה ט') דַּם נֶעֱכָר וְנַעֲשֶׂה חָלָב, שֶׁהִיא בְּחִינַת חַיִּים, כִּי הוּא חַיֵּי הַתִּינוֹק, בְּחִינַת (משלי כז) וְדֵי חֲלֵב עִזִּים לְלַחְמְךָ וְכוּ' וְחַיִּים לְנַעֲרוֹתֶיךָ, הַדָּם נִתְלַבְּן עַל-יְדֵי שֶׁמֵּרִים הַמֹּחִין. וְהַמֹּחִין הֵם הַחַיִּים, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (קהלת ז'): "הַחָכְמָה תְחַיֶּה וְכוּ'", הֵפֶךְ קִלְקוּל הַבְּגָדִים עַל-יְדֵי כְּתָמִים, בְּחִינַת דַּם נִדּוּת, שֶׁהוּא סִטְרָא דְּמוֹתָא, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה (שבת קיג): תַּלְמִיד חָכָם שֶׁנִּמְצָא רְבַב עַל בִּגְדוֹ חַיָּב מִיתָה, כִּי הֵם בָּאִים משס"ה גִּידִין, שֶׁהֵם השס"ה לֹא תַעֲשֶׂה שֶׁמִּשָּׁם סִטְרָא דְּמוֹתָא. וְעַל-כֵּן נֶאֱמַר שָׁם תֵּכֶף אַחַר הַפָּסוּק "בְּדָמַיִךְ חֲיִי" הַנַּ"ל :"וָאַלְבִּשֵׁךְ וָאֶנְעֲלֵךְ וְכוּ'", כִּי עַל-יְדֵי שֶׁנֶּעֱכָר הַדָּם וְנַעֲשֶׂה חָלָב נִתְתַּקֵּן הַלְּבוּשִׁים כַּנַּ"ל.



וְעַל-כֵּן שׁוֹתִין בְּלֵיל יְצִיאַת מִצְרַיִם אַרְבַּע כּוֹסוֹת שֶׁל יַיִן בִּבְחִינַת (יומא עו) זָכָה נַעַשֶׂה רֹאשׁ, כַּמְבֹאָר שָׁם (סימן כט), עַיֵּן שָׁם. וְהֵם אַרְבַּע כּוֹסוֹת כְּנֶגֶד אַרְבָּעָה בִּגְדֵי לָבָן שֶׁכֹּהֵן גָּדוֹל לוֹבֵשׁ בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים שֶׁאָז הַדָּם נֶעֱכָר וְנַעֲשֶׂה חָלָב בִּבְחִינַת לָשׁוֹן שֶׁל זְהוֹרִית שֶׁמַּלְבִּין עֲוֹנוֹת, עַיֵּן שָׁם. כִּי הַבְּגָדִים לְבָנִים הֵם אַרְבָּעָה לְהוֹרוֹת שֶׁנִתְתַּקֵּן הַמֹּחִין שֶׁהֵם אַרְבָּעָה, דְּהַיְנוּ חָכְמָה וּבִינָה וְהַדַּעַת נֶחֱלַק לִשְׁתַּיִם, שֶׁהֵם חֲסָדִים וּגְבוּרוֹת וְאָז נַעֲשֶׂה מֵהַדַּעַת דִּבּוּר, שֶׁהוּא כָּלוּל חֲסָדִים וּגְבוּרוֹת מֵאֵשׁ וּמַיִם. וְזֶה שֶׁכָּתוּב שָׁם, שֶׁעַל-יְדֵי תִּקּוּן הַכְּלָלִי, שֶׁהוּא תִּקּוּן הַדַּעַת יְכוֹלִים לְדַבֵּר. וְכְנֶגֶד זֶה הֵם אַרְבָּעָה פָּרָשִׁיּוֹת שֶׁל תְּפִלִּין כְּנֶגֶד אַרְבָּעָה בִּגְדֵי לָבָן הַנַּ"ל, כִּי הַתְּפִלִּין הֵם תִּקּוּן הַכְּלָלִי כַּנַּ"ל.



וְזֶה בְּחִינַת שִׁין שֶׁל שְׁלֹשָׁה רָאשִׁין וְשִׁין שֶׁל אַרְבָּעָה רָאשִׁין. כִּי כְּשֶׁיָּצְאוּ יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרַיִם מִבְּחִינַת פְּגַם הַבְּרִית הֻצְרְכוּ לִסְפֹּר שִׁבְעָה שָׁבוּעוֹת כְּנֶגֶד שִׁבְעָה יָמִים נְקִיִּים שֶׁל נִדָּה, כִּי יָצְאוּ מִבְּחִינַת דַּם נִדּוּת כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן הֵם שִׁבְעָה כְּנֶגֶד שִׁבְעָה נִקְבֵי הַמֹּחַ, שֶׁהֵם בְּחִינַת שִׁבְעַת הַנֵּרוֹת שֶׁצְּרִיכִין לְתַקֵּן אוֹתָן אַחַר כָּךְ כְּשֶׁמְּרִימִין אֶת הַמֹּחִין כַּנַּ"ל. וְכְנֶגֶד זֶה הֵם שִׁבְעַת יְמֵי אֲבֵלוּת, רַחֲמָנָא לִצְלָן, כְּדֵי לְהַמְשִׁיךְ הַמֹּחִין שֶׁנִּסְתַּלְּקוּ בִּשְׁעַת מִיתָה, כִּי עִקַּר הַמִּיתָה הוּא הִסְתַּלְּקוּת הַמֹּחִין, כִּי הַחָכְמָה תְחַיֶּה כַּנַּ"ל. וְזֶה בְּחִינַת שִׁבְעָה יָמִים שֶׁצָּרִיּךְ לִסְפֹּר הַטָּמֵא מֵת כַּנַּ"ל. וְזֶה בְּחִינַת הַשִׁבְעָה רָאשִׁין שֶׁל הַשִּׁינִין שִׁין שֶׁל שְׁלֹשָׁה רָאשִׁין וְשִׁין שֶׁל אַרְבָּעָה, כְּנֶגֶד שִׁבְעָה נְקִיִּים כְּדֵי לְתַקֵּן הַמֹּחִין כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן הֵם נֶחֱלָקִין לשְׁלֹשָׁה וּלְאַרְבָּעָה, כִּי כַּךְ הֵם נֶחֱלָקִין הַמֹּחִין, כִּי מִתְּחִלָּה קֹדֶם שֶׁנִּכְנָסִין לִפְנִים הֵם שְׁלֹשָׁה וְאַחַר כָּךְ כְּשֶׁנִּכְנָסִין לִפְנִים אֲזַי הַדַּעַת נִתְחַלֵּק לִשְׁנַיִם וְנַעֲשִׂין אַרְבָּעָה. וְזֶה שֶׁמָּצִינוּ שֶׁנֶּחֱלָקִין גַּם כֵּן השִׁבְעָת יְמֵי אֲבֵלוּת לשְׁלֹשָׁה וּלְאַרְבָּעָה, כִּי שְׁלֹשָׁה יָמִים הָרִאשׁוֹנִים יֵשׁ לָהֶם דִּינִים חֲמוּרִים יוֹתֵר (יורה דעה סימן שצ"ג סעיף א'). וְכֵן שִׁבְעָה יָמִים שֶׁל מֵת צְרִיכִין הַזָּאָה שְׁלִישִׁי וּשְׁבִיעִי. וְכֵן שִׁבְעָה יָמִים נְקִיִּים שֶׁל נִדָּה שְׁלֹשָׁה יָמִים הָרִאשׁוֹנִים חֲמוּרִים יוֹתֵר לְעִנְיַן כֶּתֶם (שם סימן קצו סעיף י'), כִּי הַמֹּחִין נֶחֱלָקִין גַּם כֵּן כַּנַּ"ל, וְעַל-כֵּן בשְׁלֹשָׁה יָמִים הָרִאשׁוֹנִים הַדִּין שֶׁל כָּל אֶחָד מְהַנַ"ל חָמוּר בְּיוֹתֵר, כִּי אָז עֲדַיִן לֹא הִתְחִילוּ הַמֹּחִין לְהִתְתַּקֵּן כְּלָל, אֲבָל אַחַר כָּךְ כְּבָר נִמְשְׁכוּ הַמֹּחִין בהשְׁלֹשָׁה יָמִים וְהֵם קְרוֹבִים לִכָּנֵס, עַל-כֵּן אַחַר כָּךְ אֵינוֹ חָמוּר כָּל כַּךְ:



וְהִנֵּה מִכָּל הַנַּ"ל שֶׁתְּפִלִּין הֵם בְּחִינַת תִּקּוּן הַכְּלָלִי, שֶׁהוּא תִּקּוּן הַבְּרִית. וְעִקַּר תִּקּוּן הַבְּרִית הוּא עַל-יְדֵי שְׁלֵמוּת לְשׁוֹן הַקֹּדֶשׁ, כְּמוֹ שֶׁאָמַר רַבֵּנוּ (סימן י"ט), וְכֵן עַל-יְדֵי הַתְּפִלִּין נִתְתַּקֵּן הַדִּבּוּר שֶׁל לְשׁוֹן הַקֹּדֶשׁ כְּמוֹ שֶׁאָמַר רַבֵּנוּ וּכְמוֹ שֶׁפֵּרֵשׁ רַשִׁ"י: "וְהָיוּ לְטוֹטָפֹת", כְּתַרְגּוּמוֹ: וִיהוֹן לְשִׁנוּנִין, שֶׁכָּל הָרוֹאֶה אוֹתָם מְדַבֵּר בְּהַנֵּס. נִמְצָא, שֶׁעַל יָדָם נִתְתַּקֵּן הַדִּבּוּר שֶׁמּוֹדִים וּמְשַׁבְּחִין לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, שֶׁזֶּה בְּחִינַת שְׁלֵמוּת לְשׁוֹן הַקֹּדֶשׁ:



וְעַל-כֵּן עִקַּר תִּקּוּן הַתְּפִלִּין הוּא עַל-יְדֵי עוֹר, כִּי הַקְּלָף הוּא שֶׁל עוֹר וְכֵן הַבָּתִּים הֵם שֶׁל עוֹר וְאִם עֲשָׂאָם מִזָּהָב פְּסוּלִים. כִּי עִקַּר שְׁלֵמוּת לְשׁוֹן הַקֹּדֶשׁ הוּא עַל-יְדֵי לְשׁוֹן תַּרְגּוּם, עַל-יְדֵי שֶׁמַּעֲלִין הַטּוֹב שֶׁבַּתַּרְגּוּם, וְזֶה בְּחִינַת עוֹר, כִּי הָעוֹר הוּא בְּחִינַת נֹגַהּ, כִּי הוּא מְעֹרָב טוֹב וְרָע, שֶׁהוּא בְּחִינַת תַּרְגּוּם כַּנַּ"ל, כִּי תַּרְגּוּם הוּא גַּם כֵּן בְּחִינַת נֹגַהּ, כַּמְבֹאָר שָׁם. וְעַל-כֵּן צָרִיךְ לִכְתֹּב תְּפִלִּין עַל הָעוֹר וְכֵן לְתַקְּנָם עַל-יְדֵי עוֹר כְּדֵי לְהַעֲלוֹת הַטּוֹב שֶׁבַּנֹּגַהּ לִלְשׁוֹן הַקֹּדֶשׁ, כְּדֵי לְהַשְׁלִים הַלָּשׁוֹן הַקֹּדֶשׁ לְקֵיֵּם וְהָיוּ לְטוֹטָפֹת וְתַרְגּוּמוֹ, וִיהוֹן לְשִׁנוּנִין כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן צָרִיךְ לְכָתְבָם וּלְתַקְּנָם בְּמִין הַמֻּתָּר דַּוְקָא, כִּי מִין הַמֻּתָּר הוּא בְּחִינַת תַּרְגּוּם, בְּחִינַת נֹגַהּ שֶׁמִּשָּׁם מַעֲלִין הַטּוֹב לִלְשׁוֹן הַקֹּדֶשׁ, אֲבָל מִינִים הָאֲסוּרִים הֵם בְּחִינַת הָרַע שֶׁל הַשִּׁבְעִים לְשׁוֹנוֹת שֶׁצָּרִיּךְ לְהַכְנִיעֵם דַּיְקָא, כַּמְבֹאָר שָׁם בִּבְחִינַת יִמּוֹטוּ עֲלֵיהֶם גֶּחָלִים, עַיֵּן שָׁם.



וְזֶה שֶׁדִּקְדְּקוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה וְתַלְאוּ הַדִּין שֶׁצָּרִיךְ לִהְיוֹת מִמִּין הַמֻּתָּר לְפִיךָ, הַמֻּתָּר לְפִיךָ דַּיְקָא, כִּי זֶה בְּחִינַת אֲכִילָה דִּקְדֻשָּׁה שֶׁצָרִיךְ לְהַעֲלוֹת וּלְהָאִיר הָאוֹתִיּוֹת שֶׁבַּדָּבָר הַהוּא עַל-יְדֵי הָאֲכִילָה, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת שְׁלֵמוּת לְשׁוֹן הַקֹּדֶשׁ, כַּמְבֹאָר שָׁם בְּהַתּוֹרָה תְּפִלָּה לַחֲבַקּוּק. וְעַל-כֵּן אָסְרָה הַתּוֹרָה לֶאֱכֹל דְּבָרִים הָאֲסוּרִים, כִּי הֵם בְּחִינַת הָרַע שֶׁל שִׁבְעִים לָשׁוֹן כַּנַּ"ל שָׁם אֵין יְכוֹלִין לְהָאִיר וּלְהִתְנוֹצֵץ הָאוֹתִיּוֹת, רַק הַדְּבָרִים שֶׁהֵתִּירָה תּוֹרָה, שֶׁהֵם בְּחִינַת תַּרְגּוּם, הֵם נִתְתַּקְּנִים וּמְאִירִין הָאוֹתִיּוֹת שֶׁבָּהֶם עַל-יְדֵי הָאֲכִילָה שֶׁמַּעֲלִין הַטּוֹב שֶׁבָּהֶם כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן צְרִיכִין הַתְּפִלִּין גַּם כֵּן לִהְיוֹת מִמִּין הַמֻּתָּר לְפִיךָ דַּיְקָא כַּנַּ"ל. וְעַיֵּן בְּהַתּוֹרָה "תְּפִלָּה לַחֲבַקּוּק " מֵעִנְיַן שְׁלֵמוּת לְשׁוֹן הַקֹּדֶשׁ עַל-יְדֵי לְשׁוֹן תַּרְגּוּם, שָׁם מְבֹאָר שֶׁעַל-יְדֵי זֶה שֶׁזּוֹכִין לִשְׁלֵמוּת לְשׁוֹן הַקֹּדֶשׁ, עַל-יְדֵי זֶה זוֹכִין שֶׁתִּהְיֶה אֲכִילָתוֹ וְתַעֲנוּגָיו רַק מֵהִתְנוֹצְצוּת הָאוֹתִיּוֹת שֶׁיֵּשׁ בַּדָּבָר שֶׁאוֹכֵל וְזֶה עִקַּר תִּקּוּן הָאֲכִילָה בִּקְדֻשָּׁה, עַיֵּן שָׁם:


(ליקוטי הלכות - אורח חיים חלק א - תפילין הלכה א)
נ נח נחמ נחמן מאומן בירושלים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה